دورترين بوته خاك دورترين بوته خاك .

دورترين بوته خاك

تبيين مباني انسان شناختي اخلاق جنسي از ديدگاه اسلام

از ديدگاه اسلام، انسان غريزه صرف و حيواني كامجو نيست تا همه چيز او را به كامجوئي از غريزه جنسي و آزادي در ارضاء آن فروبكاهيم، بلكه انسان در كنار غريزه جنسي كه وجه مشترك انسان و حيوان است، از فطرت نيز برخوردار است سايت همسريابي.


بنابراين، در انسان­شناسي اسلامي، انسان داراي سه روح نباتي، حيواني و فطري است. بر اين اساس، مباني انسان­شناختي موثر در اخلاق جنسي عبارتند از: غريزه جنسي، فطرت الهي، كرامت، انديشه ورزي، اصالت روح، قابليت تكامل نفس، اختيار و انتخاب آگاهانه، حب ذات، چند ساحتي بودن انسان، هويت جمعي و ضعف.

به اين ترتيب، اخلاق جنسي نيز ريشه در روح فطري و انساني انسان دارد و به تبع همين فطرت است كه ما مي توانيم از اصول و ارزش هاي اخلاقي همچون سركوب نكردن غريزه جنسي، اعتدال، شكوفايي فطرت الهي، حفظ كرامت ذاتي انسان، حفظ كرامت انساني زنان، عمل به فرامين الهي، مصونيت اخلاقي، كسب بينش صحيح، رعايت اعتدال، تكامل روحي و رواني، اصالت روابط عاطفي، ارتقاء معنويت، رفتار جنسي مسئولانه، تدرج و تمكن، ازدواج آزادانه و آگاهانه، دگر­خواهي، محبت، رشد متوازن و متعادل، تحكيم هويت جمعي، كنترل رفتار جنسي، به رسميت شناختن هويت فردي، تخفيف حكم، مدارا و مسامحت صحبت كنيم.

 به اين ترتيب، اخلاق جنسي نيز ريشه در روح فطري و انساني انسان دارد و به تبع همين فطرت است كه ما مي‌توانيم از اصول و ارزش‌هاي اخلاقي همچون سركوب نكردن غريزة جنسي، اعتدال، شكوفايي فطرت الهي، حفظ كرامت ذاتي انسان، حفظ كرامت انساني زنان، عمل به فرامين الهي، مصونيت اخلاقي، كسب بينش صحيح، رعايت اعتدال، تكامل روحي و رواني، اصالت روابط عاطفي، ارتقاي معنويت، رفتار جنسي مسئولانه، تدرج و تمكن، ازدواج آزادانه و آگاهانه، دگر‌خواهي، محبت، رشد متوازن و متعادل، تحكيم هويت جمعي، كنترل رفتار جنسي، به رسميت شناختن هويت فردي، تخفيف حكم، مدارا و مسامحت صحبت كنيم.

همچنان كه راسل ضمن تأكيد بر آزادي جنسي و اين كه تنها چيزي كه آزادي را محدود مي‌كند آزادي ديگران است و بنابراين، زن و شوهر بايد آزادي يكديگر را رعايت كنند، بيان مي‌دارد: «در سيستمي كه من پيشنهاد مي‌كنم مرد در حقيقت آزاد است، آزاد از محصور بودن امور جنسي وي در قلمرو زناشويي، ولي در مقابل وظيفه دارد احساس حسادت خود را كنترل كند» (راسل، 1352، صص 278 - 279). اين امر به خاطر اين است كه بين دستورات الهي و سرشت انسان نوعي هم‌آوايي، هماهنگي و توازن وجود دارد و اسلام يكايك قواعد خود را بر فطرت و سرشت تغييرناپذير انسان بنا كرده است؛ بنابراين، هر نوع اخلاق جنسي كه در صدد سركوبي و تقبيح اين گونه تمايلات در وجود آدمي ‌باشد، بدون ترديد از نظر اسلام مطرود و مذموم خواهد بود.

انسان به عنوان يك موجود اخلاقي و جنسي، با داشتن ارزش‌ها و اعتقاداتي كه بر مبناي آن به وجود آمده، در مسير زندگي خود تصميم‌هاي مختلفي را اتخاذ مي‌كند، از جمله تصميمات مربوط به اخلاق جنسي. اخلاق جنسي به عنوان يكي از بخش‌هاي اساسي از اخلاق عمومي، اصول و مباني خود را داراست كه در اسلام نيز به آن توجه ويژه‌اي شده است. در اين مقاله، مباني انسان‌شناختي اخلاق جنسي از ديدگاه اسلام مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

مفهوم انسان‌شناختي اخلاق جنسي

انسان‌شناختي اخلاق جنسي به مطالعه و تحليل ارزش‌ها، اصول، اخلاقيات و روابط جنسي انسان با تأكيد بر احترام به انسانيت و ارتقاي كيفيت روابط جنسي اشاره دارد. اين مفهوم در اسلام به عنوان يكي از اصول اساسي اخلاقي در راهبرد زندگي مسلمانان تلقي مي‌شود و از طريق آيات قرآني و سنت پيامبر اسلام (ص) تبيين شده است.

اصول و مباني انسان‌شناختي اخلاق جنسي در اسلام

1. احترام به حقوق انساني: از ديدگاه اسلام، احترام به حقوق انساني اساسي است كه بايد در همه‌ي جنبه‌هاي زندگي، از جمله در روابط جنسي، رعايت شود. اين احترام شامل احترام به حقوق همسر، رعايت حقوق فرزندان و عدم ناپايداري زندگي خانوادگي است.

2. پاكدامني و حياء: از منظر اسلام، پاكدامني و حياء به عنوان يكي از ارزش‌هاي اساسي در اخلاق جنسي مطرح مي‌شود. اين مفهوم به رعايت شرايط محترمانه و متقابل در روابط جنسي و پرهيز از نمايش بي‌حياء و بي‌احترامي به خود و ديگران اشاره دارد.

3. توازن و انديشه‌بندي: از ديدگاه اسلام، توازن در روابط جنسي و انديشه‌بندي در اين زمينه از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. اين به معناي عدم افراط و تفريط در روابط جنسي، رعايت محدوديت‌هاي شرعي و انجام اين عمل به صورت مطلوب و مجاز است.

اثرات انسان‌شناختي اخلاق جنسي در زندگي فردي و اجتماعي

1. تقويت روابط خانوادگي: اخلاق جنسي از ديدگاه اسلام مي‌تواند به تقويت روابط خانوادگي و ارتقاي كيفيت زندگي خانواده‌ها كمك كند. رعايت احترام متقابل، توجه به نيازهاي همسر و فرزندان، و توازن در روابط جنسي مي‌تواند از تضعيف روابط خانوادگي جلوگيري كند.

2. تقويت انسجام اجتماعي: اخلاق جنسي در اسلام مي‌تواند به تقويت انسجام اجتماعي و پايداري جامعه كمك كند. رعايت حقوق و احترام به هموطنان، پاكدامني در روابط عمومي و انديشه‌بندي در رفتارهاي اجتماعي مي‌تواند از بروز بحران‌ها و اختلافات جلوگيري كند.

راهكارها براي تقويت انسان‌شناختي اخلاق جنسي درجامعه

1. آموزش و ارتقاء آگاهي: برگزاري دوره‌ها و كلاس‌هاي آموزشي در مدارس، مساجد و مراكز فرهنگي به منظور ارتقاء آگاهي افراد در زمينه اخلاق جنسي از جمله راهكارهاي مؤثر است.

2. ترويج ارزش‌هاي اخلاقي: ترويج ارزش‌هاي اخلاقي اسلامي از طريق رسانه‌هاي جمعي و فعاليت‌هاي فرهنگي مي‌تواند به تقويت انسان‌شناختي اخلاق جنسي كمك كند.

3. تقويت انديشه‌بندي و مشورت: تشويق به انديشه‌بندي و مشورت با افراد ماهر در اين زمينه مي‌تواند به تصميم‌گيري‌هاي صحيح و موفق در امور جنسي كمك كند.

پايان

در پايان، انسان‌شناختي اخلاق جنسي از ديدگاه اسلام به عنوان يكي از اصول و مباني اخلاقي اسلامي تأكيدي بر ارزش‌ها، اصول و روابط جنسي انسان دارد. رعايت اين مباني مي‌تواند به تقويت روابط خانوادگي، انسجام اجتماعي و پايداري جامعه كمك كند.

 


برچسب: سايت همسريابي،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ساعت: ۱۱:۵۵:۲۲ توسط:الميرا موضوع: نظرات (0)